lørdag 5. februar 2011

Holmenkollmarsjen, etter


Da er jeg vel hjemme etter Holmekollmarsjen (ja, jeg kaller det nettopp for Holmenkollmarsjen da jeg synes dette navnet har et historisk sus med sjel i seg; "Holmenkollen skimaraton" har ikke sjel, synes jeg). Jeg fullførte!!! Og med stil; jamfør eget mål om 6:20. Den offisielle tiden ble 5:39:09.

Sammenlignet med tidene til nesten alle andre som fullførte, 3128, er min tid dårlig. Nå velger jeg dog å sammenligne med meg selv og er meget fornøyd :)
---
Litt om løpet:  Jeg gjorde som jeg sa, fikk i meg en brødskive før start. Så bar det i vei 9:35. Satte i gang Garmin 405 mens jeg ventet på startskuddet, derav noe lengre Garmin-tid enn den offisielle. Garmin fortalte etter målgang at løypa var 56 km; ikke 53 som vi hadde fått opplyst. Dette ble i lengste laget for meg, og jeg kommer ikke til å delta neste år hvis Skiforeningen går for samme trasé som i år.

Sporene var flotte jevnt over hele veien. Sola kom som yr.no lovet, bare vi kom litt opp i høyden :) Smøringen satt som et skudd, og jeg hadde feste nesten helt til mål. Merket det  glapp litt mot slutten, og ca. 15 km fra mål la jeg på litt mer VR50. Ikke helt enkelt å smøre på; ville liksom ikke feste seg. Mulig jeg burde ha lagt på VR40 først, slik at VR50 fikk noe å feste seg på. Ellers har jeg stadig Guruwax igjen i bånn. Når det gjelder gliden, var den var elendig. Det gikk trått. Merket det spesielt der det var slake nedoverbakker. Der andre elegant kunne sette seg i hockey, måtte jeg stake i vei.

Matserveringen underveis var hyggelige og nødvendige avbrekk. Takk til de frivillige som stiller opp og serverer oss saft, sportsdrikk, banan, kjeks og rosiner - rett i hånda!

Da det var to mil igjen begynte jeg å slite. Kroppen sa i fra. Det flimret litt for øynene og  jeg hadde småtrøbbel med å få puste skikkelig. Flimringen sier kanskje noe om at jeg fikk for lite drikke i meg i løpet av turen. Jeg hadde noen nøtter og rosiner i lomma som jeg spedde på med da jeg kjente meg som verst. En idé til Birken: Ta meg tid til å drikke minst to glass ved hver drikkepost. I dag ble det ett glass på alle poster bortsett fra på de to på slutten hvor jeg tok to (mener det var totalt seks drikkestasjoner underveis).

Moralen etter målgang: Jeg er meget fornøyd med egen innsats og det at jeg fullførte. Arrangementet var glimrende gjennomført av Skiforeningen. Samtidig synes jeg løypa er for lang og for tøff - ikke minst med oppoverbakkene mot slutten (lite med slike på slutten av Birken). Tro hvorfor Skiforeningen vil ha Holmenkollmarsjen så lang? Konkurrere med Birken? Og hva med kvinneandelen når løypa er på hele 56 km? Av de som fullførte, var kun 12,7 % kvinner. Ser av resultatlisten for 2010 at det var totalt 3495 som fullførte, og av disse var 611 kvinner, hvilket utgjorde 17,5 %. (I 2009 var kvinneandelen 14,9 og i 2008 15,6 %).

Ikke be meg om å gå "halv-marsjen". Skal jeg gå, skal jeg gå den hele! Men det blir altså ikke før Skiforeningen gjør noe med traséen. Jeg blir veldig gjerne med igjen om løypa legges tilbake til den gode, gamle ruta fra Hakadal :)