lørdag 28. april 2012

Sentrumsløpet 2012


Dagen opprant med sol; kjærkomment etter gråe og kalde dager i hovedstaden. 

Avgårde til sentrum i god tid. Dokø. Litt oppvarming. Ny dokø.  Oppstilling i rett pulje. Så var det å løpe da. Formen var grei nok.

Drømte om å slå tiden min fra to år tilbake (løp ikke i fjor). Innså egentlig før start at det skulle bli tøft. Ga i grunnen det jeg hadde underveis. Og kom i mål tre sekunder raskere enn for to år siden :)

Nå skal det sies at årets løype nok er snillere enn den for to år siden. Pga. 22. juli er ruta lagt om i sentrum. Vi slapp f.eks. bakken opp fra Youngstorget.

 Her er årets løypeprofil og løypekart til Sentrumsløpet: 
















Det jeg synes er litt snålt: Jeg brukte lenger tid (1 min 12 sek.) på de siste fem km enn de første fem. Synes dette er litt rart med tanke på at det er mer oppover i første del av løpet enn siste. Det går jo litt jevnt oppover til Frognerparken, for ikke snakke om opp Bygdøy allé! Samtidig ser det ut til at jeg ikke var alene om å bruke mer tid på de siste fem enn de første: Vinneren av herrer elite, Urige Buta, brukte 34 sekunder lenger på de siste fem enn de fem første.

kondis.no har laget en fin reportasjen fra Sentrumsløpet (slik de alltid pleier).

Ellers så er det, for de som er interessert, mulig å søke opp resultatene fra noen sentrumsløp her:

Resultater Sentrumsløpet 2012
Resultater Sentrumsløpet 2011
Resultater Sentrumsløpet 2010

Ikke lett å hoste opp resultatene fra årene 2009 og de foran.  Da var det Emit som la ut resultatene, og disse er ikke å finne der nå. Har dog klart å finne en side med resultatene fra 2009, men den er ikke søkbar (vel, finne jo meg selv ved å søke ved hjelp av nettsidens søkefunksjon - klikker bare cmd + F her på MACen).

--------

Når det gjelder dette med tid: Jeg ser med beundring på og med et lite ønske om at det var meg som hadde de tidene enkelte av mine bekjente har. Tenk å løpe Sentrumsløpet på 46 minutter!!! Det hadde vel vært noe! Men det skjer aldri med denne kroppen. Jeg forsøker konse meg kun om muligheten for å slå meg selv.  Og ettersom jeg jo for hvert å blir et år eldre, skal jeg være salig glad så lenge jeg klarer nettopp dette å slå meg selv. Jeg belager meg endog på at det etter hvert skal være mer enn bra nok å opprettholde tiden fra i fjor. Neste løp for meg er Holmenkollstafetten og 10. etappe, samme etappe som i fjor. Har tiden - 12:48. Så blir da årets mål å helst løpe noen sekunder fortere enn det.